11 Червня, 2023
Чип і Ден Хіз – “Пастки мислення
eye icon 43
image

Сумували за нашою рубрикою “Розвивайся з Megalove”? Сьогодні наш консультант зі стосунків, Вероніка, познайомить нас з книгою Чипа і Дена Хіза – “Пастки мислення”.

Ця книга розповідає про помилки, які ми робимо при прийнятті рішень. Чому впевнені лікарі помиляються у 40% випадків, чому небезпечно занадто покладатися на інтуїцію, чому 88% новорічних обіцянок не виконується – автори роздумують про такі речі, поділяючи результати своїх досліджень і спостережень.

Давайте розглянемо основні корисні тези “Пасток мислення”.

Коли ми збираємося прийняти рішення, ми неминуче стикаємося з чотирма непомітними “ворогами”. Ось вони:

  • Прагнення обирати вузькому спектрі. Наше свідоме розуміння ліниве і тому часто нам нав’язує рамки, змушуючи обирати між двома варіантами там, де цього робити не варто. Наприклад, нам ближче “Чи повинна я припинити стосунки – так чи ні?”, хоча правильніше було б розглядати цю проблему як “Чи можемо ми покращити наші стосунки і як це зробити?”.
  • Підтвердження упередженості. Ми дуже швидко утворюємо думку про щось, про що насправді не розбираємося. І як тільки у нас виникає упередженість, ми не прагнемо до об’єктивності, ми просто шукаємо інформацію, яка підтвердить нашу встановлену думку.
  • Емоції. У 1985 році керівництво компанії Intel стикнулося зі складною проблемою. У них було два продукти – пам’ять і мікропроцесори. Пам’ять була першим товаром, з яким Intel увійшла на ринок, і протягом майже 15 років вона була основним джерелом прибутку. Але до 1985 року у компанії з’явилося багато конкурентів. Більше того, з’явилася інформація про те, що японські компанії також активно включилися в виробництво пам’яті – і їх продукт був кращим, ніж у Intel. Фактично, керівництво Intel опинилося перед вибором:
    • будувати нові заводи, вступити в “гонку озброєнь” і сподіватися задушити інших конкурентів;
    • займатися обслуговуванням спеціалізованих ринків, куди японці не дістануться;
    • або почати розробку передових технологій.

    Найгірше було те, що під час дебатів конкуренти почали захоплювати ринок, і фактично кожне промедлення означало фінансові втрати. Єдиною статтею, яка приносила компанії прибуток, залишалася виробництво мікропроцесорів. І тоді, після довгих коливань і дискусій, керівники компанії вирішили подивитися на ситуацію свіжим поглядом. Відмовитися від “п’ятнадцятирічних традицій” і уявити, що на них не давлять обставини, а вони тільки-но прийшли на нову роботу. Після цього ментального експерименту компанія Intel оголосила, що повністю припиняє роботу над пам’яттю і переключається на розробку мікропроцесорів.

    І сьогодні, після 34 років, ви можете переконатися, що вони прийняли правильне рішення. Це стало можливим лише тому що керівництво Intel зуміло подолати емоційний тиск звичайних ідей.

    • Нарешті, четвертий ворог рішень. Тут варто згадати ще одну коротеньку історію. Колись давно британська студія Decca Records відмовилася від співпраці з групою молодих хлопців. Представникам студії не сподобалося звучання. Decca були провідною студією, справжніми лідерами ринку. Вони точно знали, що їхнім споживачам потрібно. Ось так, група, від якої вони відмовилися, називалася The Beatles.

    Чому вони так помилилися? Все просто – коли ми уявляємо майбутнє, ми опираємося лише на ту інформацію, що маємо перед очима. Ми навіть не уявляємо, скільки всього залишається в тіні. Іншими словами, ми не знаємо, наскільки ми насправді невігласні. І наша самовпевненість нас підводить.

    Як протистояти цим “ворогам”?

    • Дивіться на ситуацію широко – не дозволяйте себе загонятися в пастку “так або ні”. У нас більше можливостей, ніж здається на перший погляд. Стримуйтеся мислити в категорії “або це, або те”, а не “або це, або те”. Шукайте тих, хто вже зіткнувся з вашою проблемою й вирішив її. Аналізуйте конкурентів;
    • Перевіряйте припущення в реальних умовах – не зачіпайтесь за щось одне, розглядайте декілька можливих варіантів. Щоб протистояти можливим упередженостям, намагайтеся вивчити протилежну точку зору. До речі, саме з цією метою в деяких організаціях існують напівофіційні посади “адвокатів диявола”, чия задача – аргументовано критикувати загальну точку зору.

      Також іноді корисно змусити себе зробити усвідомлену помилку, щоб перевірити свою гіпотезу. Наприклад, у ході одного дослідження виявилося, що 20% жінок їх майбутні чоловіки на першій зустрічі їм не сподобались. Ось така статистика)

      • Відстаньтеся від емоцій – спробуйте подивитися на своє рішення, використовуючи правило “10/10/10”. Як ви ставитиметесь до нього через 10 хвилин після прийняття. А через 10 місяців? А через 10 років? Такий погляд “з висоти” допоможе зменшити миттєві емоції. Ще один хороший спосіб подолати емоції – запитайте себе, “як цю проблему вирішить мій наступник?”. Таким чином ви знімете з себе накопичений груз відповідальності й зможете більш об’єктивно оцінити ситуацію;
      • Беріть до уваги можливість помилки, готуйтеся до неї – завжди треба припускати, що ви щось не знаєте. Просто будьте до цього готові.